Kommunerne tvivler på 2008-loven
Langt de fleste kommuner er tilfredse med muligheden for lokalt at kunne tvinge boligejerne til enten at udskifte eller nedlukke brændeovn e.l. i henhold til 2008-loven, men tvivler på det bliver aktuelt, at tage politisk stilling til sagen.
Og mere end hver 10. kommune (10,7 pct) afviser at bruge muligheden for lokalt at kunne tvinge boligejere med ældre brændeovne til enten at nedlukke eller udskifte varmekilden til en nyere model i henhold til 2008-loven, mens ca. det halve (5,7 pct) har besluttet at gøre brug af 2008-loven.
Det viser en rundspørge fortaget af DPB blandt landets 98 kommuner, hvoraf 63 kommuner har svaret (64,7 pct).
Kommunerne blev spurgt om, hvorvidt det politisk er besluttet,
• at bruge 2008-loven
• ikke at bruge 2008-loven
• uafklaret
"Derfor mener vi, at 2008-loven skal erstattes af 2003-loven, så det alene bliver ved ejerskifte, at man skal udskifte sin brændeovn.”
Tommy Lundholm Kristensen
Formand for DPB
Desuden blev kommunerne spurgt om, hvorvidt man ønskede, at det alene er 2003-loven, der burde være gældende, hvilket man i Kolding og Greve kommuner har besluttet at gøre, mens mange andre kommuner tvivler på effekten af 2008-loven.
Som bekendt trådte en ny lov i kraft i 2023, der giver kommunerne mulighed for lokalt at forbyde brugen af ældre brændeovne og pejseindsatser (produceret før 1. juni 2008) i områder med kollektiv varmeforsyning som fjernvarme eller naturgas.
Denne lov kom oven i loven fra 2021, der forpligter nye boligkøbere til at udskifte eller skrotte brændeovne og pejseindsatser fra før 2003 inden for ét år efter en bolighandel (2003-loven).
Formanden for DPB, Tommy Lundholm Kristensen, siger om undersøgelsen:
”Undersøgelsen understøtter det uhensigtsmæssige i, at der er to love med samme sigte. Derfor mener vi, at 2008-loven skal erstattes af 2003-loven, så det alene bliver ved ejerskifte, at man skal udskifte sin brændeovn.”
Han tilføjer, at en sådan lovforenkling vil stille alle boligejere med brændeovne, ligesom udskiftningen af brændeovne ved ejerskifte bliver tinglyst og dermed kontrollerbart.
”Der er jo ikke rigtig nogen, der ved, hvem der kontrollerer, om boligejere, der tvinges til udskiftning følger 2008-loven. Dertil kommer, at vi som branche vil have langt bedre mulighed for at kunne imødekomme kundernes ønsker til en ny brændeovn, hvis 2008-loven blev erstattet af 2003-loven”.
Hverken i skorstensfejerbekendtgørelsen eller i bygningsreglementet er der mulighed for at skorstensfejerne skal anmelde brændeovne og pejseindsatser, der er ulovlige efter forskriften udstedt af en kommune i henhold til 2008-loven.
”Dette viser igen fordelen for alle parter ved at erstatte 2008-loven med 2003-loven, da det i 2003-loven skal tinglyses, hvorvidt en handlet bolig enten udskifter eller nedlægger en brændeovn e.l. Dels er dokumentationen på plads, dels er det administrativt det letteste.”